Purhøj Nordsiden

Stedet En sti der går på nordvestsiden af Purhøj, stien snor sig gennem tæt skov, op ad siden på bakken og ender ved foden igen.

Område Stedet ligger lige syd for Horsens. Purhøj er vist kendt af de fleste i området. På toppen af bakken er der god udsigt over Horsens og opland.

Vejviser Startstedet er tankstationen på Bjerrevej 99, 8700 Horsens. Nulstil din triptæller. Drej ud fra tanken mod venstre, fortsæt ligeud i krydset og fortsæt ud af byen. Når triptælleren viser 4,3 er der en vej ind mod venstre med skiltet Ustrup 1 og Purhøj 2, følg den snoede vej til du kommer til en lille vej mod højre der fører op ad bakken gennem skoven. Trip 5,0. På vejskiltet her står der Bjerrelide 1. Kør op af den lille vej, til venstre, lige i starten af skoven er der en parkeringsplads. Trip 5,3. Parker her.

Gå gennem skovbommen og følg grusstien, den snor sig op mod højre og går så jævnt lige ud. Når grusstien drejer 90 grader mod højre skal du fortsætte lige ud. Der er tre veje. En 90 grader mod højre, en som går lidt mod venstre, endelig en lille sti som går ligeud. Fortsæt af stien ligeud

Du går nu i tæt granskov langs foden af bakken, stien drejer efter et godt stykke vej 90 grader til højre op ad bakken og der er en forgrening lidt ned til venstre. Du skal mod højre, der er ret stejlt her. Stien ender ligesom i ingenting men du skal bare fortsætte opad. (Har gået og tænkt om denne sti ikke er helt ufremkommelig om sommeren, hvis nogen har mod på det så prøv at gå ned af forgreningen til venstre i stedet. Man burde kunne komme op på den øvre sti ved at gå i en bue mod højre). Så kommer du op på en anden sti, den øvre sti. Flot udsigt. Gå mod højre, her går stien ude i det fri, halvt oppe af bakken. Ved enden af stien kan du gå mod højre og venstre, vælg den højre. Du går så ned af og kommer til den sti du oprindeligt fulgte ind i granskoven. Drej til venstre her og du kommer ned til grusvejen igen. Følg grusvejen tilbage til parkeringspladsen.

Popularitet Jeg har aldrig mødt nogen her, de fleste besøger selve Purhøj i stedet.

Adgangsvej Der er små stier og lidt stejle bakker.

Længde Turen er nok på et par kilometer.

Vurdering Stien er god til en lille søndagstur, især om vinteren er her flot. Der samler sig altid en masse sne, så med alle grantræerne ligner det et helt julepostkort.

Opdagelsen Helt fra barnsben har jeg kendt Purhøj, vi kørte altid for fuld hammer ned af bakken på cykel. Jeg har altid kendt den lille parkeringsplads, men først da jeg blev voksen og fik bil, begyndte jeg rigtigt at udforske området.

Andet at se Hvis du fortsætter ad asfaltvejen op i skoven kommer du til et kryds lige når skoven ender. Hvis du drejer til venstre kan du køre i bil gennem skoven op til toppen af Purhøj. Hvis du i stedet kører ligeud i krydset kan du køre en lang strækning på grusvej, for enden af vejen er der et T kryds, drej til venstre her og følg vejen en lille kilometer, i den lille by skal du følge vejen til venstre, kør op af bakken og vejen bliver til en grusvej, for enden af vejen ved T-krydset skal du dreje til venstre op på asfaltvejen, så ender du igen oppe på Purhøj.