Kender du et hemmeligt sted? Så skriv til mig her.
Se andre steder

Foto: Vestbirk Sø
Hemmelige steder
Butik
Monbjerg Pil og Print
Reklamer
TIPS:
Her kan du se en ganske god dokumentar om Den genfundne bro. klik
Nyhedsbrev. Få besked når der er nye hemmeligesteder, lidt reklame for min butik og ting jeg lige finder på. klik
Kun 10,00 Kr.
Supertilbud på Penol tusser. 
Udgravning af den gamle jernbanebro ved Gammelstrup
 
 
 
 
Stedet En del af naturstien mellem Horsens og Bryrup.

Område Naturstien går her gennem skovområder og øst fra broen ligger vestbirksøerne og det gamle vandkraftværk.

Vejviser
Startstedet er Østbirk. Find tankstationen, Vestbirkvej 14. Nulstil din triptæller. Kør ud fra tankstationen og kør til højre op ad bakken. Efter 50 meter, kør lige ud i rundkørslen. På trip 1,8 drejer du ned af vejen til højre lige efter de røde skolebygninger. Fortsæt ud på landet. Vejen svinger og drejer en del. På trip 4,2 er der lavet en fin parkeringsplads til venstre. Parker her. Gå modsat vejen og du ender ved broen.

Popularitet Efter projektet er gået igang er der altid venlige mennesker på udsigtspunktet at tale med. Før var det mest kondiløbere man mødte her. Det er lidt for langt væk for hundeluftere, så der var faktisk ret øde før broprojektet startede.

Adgangsvej Der er en god parkeringsplads og vejen over marken er lavet af stabilgrus.

Længde Turen er nok ikke ret meget mere end en kilometer i alt.

Vurdering Det er et rigtigt flot område og når broen er færdig er jeg sikker på at bryrupbanestien bliver meget mere besøgt.

Opdagelsen Området har jeg kendt i mange år. Med hunde og børn har jeg gået over dæmningen hundredvis af gange. På trip 2,6 kan man parkere under broen og gå ned langs Vestbirksøerne og ende ved broen. På trip 3,2 kan man gå langs kanalen til elkraften. På 3,7 ses hovedbygningerne til elkraften og den gamle trikotagefabrik.
Her i 2014 bliver den gamle jernbanebro ved Gammelstrup gravet fri. Broen var en del af jernbaneforbindelsen mellem Horsens og Bryrup. Broen blev bygget i 1899 og var dengang den højeste bro i norden. 15 meter over gudenåen.

I 1929 var broen forældet i forhold til standard sporvidden for tog. Da konstruktionen var lavet til 1 meter sporvidde var det for omfattende at ændre hele broens opbygning. I stedet dækkede man det hele til med sand og lavede to rør som gudenåen kunne løbe igennem. I stedet for en bro var der nu en dæmning, med en bro skjult inden i.

Sandet har bevaret broen næsten uden skader og rust. Planen er at grave hele broen fri, male den og lægge planker og rækværk hvor skinnerne var. Det giver gudenåen et helt frit løb under broen og et rigtigt godt udflugtsmål.

Den 13 december 2014 blev broen indviet og officielt åben.

Broen fik navnet "Den genfundne bro"
08-04-14 Her er billeder fra den første dag hvor de har et lille stykke af broen fritlagt.
09-04-14 Der dukker mere op.
10-04-14 En minigraver graver under broen hvor den store gravemaskine ikke kan komme til.
14-04-14 Den lille dumper kører i fast rutefart. Bliver læsset af gravemaskinen. Kører 200 meter og læsser af. Tilbage igen, balancererer baglæns tilbage over dæmningen med meget stejle skrænter og bliver læsset igen. Det må blive til flere tusinde ture den skal køre.
15-04-14 Der var åbent hus hvor interesserede kunne komme ned og se broen helt tæt på.
16-04-14 Der arbejdes videre.
21-04-14 Så er broen næsten helt fritlagt.
22-04-14 Der graves stadig.
23-04-14 Så er der åbent hus igen. Det grå betonrør vil venstre i billedet er rigtigt spændende. Det er et sprængrør fra den kolde krig. Først troede de det var lavet ved broens bygning. Men betonen var for ny. Så fandt de ud af at de var lavet langt senere. Så nogen har gravet under broen og placeret disse lange rør og dækket det hele til igen. Der er faktisk 4 sprængrør gemt i broen. Lavet i nyere tid. Der har været en sprængstofkyndig ude og se på det og han mente dog at selvom man fyldte rørerne med krudt ville det bare give et stort puf og en masse sand ville blive flyttet. Der er alt for meget sand til at kunne skade broen. Men i gamle dage var det en vigtig forsyningsvej, både under 2 verdenskrig hvor tyskerne havde hovedkvarter i Silkeborg og frem til hvor jernbanen lukkede.
24-04-14 Nu er broen ved at være helt gravet fri. Der er lavet en vej ned langs broen på begge sider. Der vil blive lavet en sti ned langs åen som ryttere skal bruge. Da der bliver 15 meter ned fra broen er det for farligt at lade ryttere ride over broen hvis hesten skulle blive bange og kaste rytteren ud over gelænderet.
28-04-14 Det værste sand spules af broen.
29-04-14 Så er broen helt ren og fin.
02-05-14 Nu sætts der hegn op for at holde nysgerrige ude, broen skal renses med et meget højt tryk
13-05-14 Der opstilles et stort stillads omkring broen.
21-05-14 Nu er det helt fantastisk. Sol, måne og stjernerne må have stået på den helt rigtige måde. Jeg skulle ned og hente mælk hos købmanden. Tænkte at jeg egentlig manglede et billede hvor hele broen er dækket til. Så jeg kørte de 5 kilometer ud til jernbanebroen for at tage mit billede. Da jeg kom derud var en lille gruppe samlet. Det var en privat fremvisning med Ingenøren som står for projektet. Tony Bygballe. Jeg begynte at tage mine billeder da de spurgte om jeg ikke ville med ned og se broen. Det ville jeg da! Så her kommer en række billeder nede under presenningerne.
Broen blev åbnet den 13-12-14 kl. 13:00. Den fik navnet "Den genfundne bro"
Gravearbejdet
Da de startede med at grave broen fri bestemte jeg mig for at tage et billede for hver dag hvor de arbejder med udgravningen. Det er to unge mænd som har ført maskinerne. Firmaet kommer fra Herning så for at undgå den lange køretur arbejdede de mandag til torsdag og boede i en campingvogn i skoven.

Sand og rust sidder rigtigt godt fast på jernet. De startede forsigtigt op, men endte med 2900 bar vandtryk for at få det hele af. Så når de renser broen bliver den så varm at det damper og syder.
Broen er hævet og hænger frit for at undgå temperatur vridninger.
Der er 3 etager af stillads så de kan arbejde i alle højder.
Sokkelsten som broen hviler på. De fine fuger er lavet i 1899 hvor der var tid til at gøre arbejdet ordeligt.
Hele arbejdspladsen er pakket ind i plastik. Broen er oprindelig malet med rød blymaling og det skal jo helst ikke ende i gudenåen. Så rust og maling bliver suget op i en container. Broen bliver malet rød igen.
På midten af broen er der et mellemrum så broen kan udvide og trække sig sammen efter temperaturen.
Lidt links til at fordrive tiden med
Horsens museum. Noget om broen og erhvervslivet i gamle dage.
Horsens kommune. Deres side om broen.
Geocatching. Skattejagt i området.
Facebook 8752 Østbirk. Her kommer der tit noget om broen.
Min facebook side. Jeg skriver når der sker noget spændende.
Facebook for Hemmelige steder i Østjylland
Facebook skjulte steder. Flotte billeder fra steder man normalt ikke kommer. Mest fotos.
Souvenirs fra den gamle bro. En firkant møtrik og en bolt som er slået i rødglødende som man ser det i gamle film når de byggede skyskrabere. Jeg har fået lov til at samle dem op! Bolten er ca 5 cm. lang.
Horsens kommune Forundersøgelse af projektet.
En lille video fra broen, fundet på youtube.
Entreprenørens præsentation.
Jernbane nørdernes side, alt om Bryrupbanen HBS
10-08-14 Der gået lang tid, men nu er overdækningen væk og broen er malet.
22-08-14 Så er der kommet et fint rækværk på og de er gået igang med at fjerne sandet mellem bropillerne.
01-09-14 De arbejder videre med sand og brodækning.
28-08-14 De har næsten fjernet sandet ned til rørene som åen løber i og der arbejdes på brodækningen.
03-09-14 Åbent hus hvor en lille flok så på broen.
Fundamentet er i forbavsende god stand. Der var lagt et lag sten for at lede grundvand væk fra konstruktionen. De viste hvad de gjorde den gang. Under udgravningen af broen er der fundet mange gode løsninger for at bevare broen selv om den blev dækket med sand. De må have regnet med at den skulle graves fri engang.
08-10-14 Bropillerne er nu pakket ind for at blive renset og malet. Brodækket er næsten færdigt.
19-10-14 Nu er bropillerne fine og malet. Så går de igang med vejen til broen.
11-11-14 Vandet flyder frit, det er kun de gamle rør som skal fjernes. Hårdt arbejde for gravemaskinen som bruger en kugle til at smadre jernarmeringen.
21-11-14 Hele det gamle rør er nu fjerne og vandet ledes rundt om bropillerne.
02-12-14 Så flyder vandet helt frit.
13-12-14 Klokken 13.00 blev broen officielt åbnet. Der blev holdt taler af borgmesteren og andre fra kommunen. Stor tak til ingeniør Tony Bygballe og biolog Simon Marsbøll som har startet og drevet hele projektet. Trods udpræget gråvejr var det strålende solskin da broen blev åbnet.
Der var mødt over 500 mennesker for at se indvielsen.
Da der kommer rigtig mange heste på naturstien er der lavet et vadested under broen. Det var alt for farligt at ride over broen hvis hesten skulle blive bange og kaste rytteren af.